Чи більша громада, тим більше доходів, - рейтинг темпів зростання власних доходів місцевих бюджетів за 2017 рік
Чи більша громада, тим більше доходів, - рейтинг темпів зростання власних доходів місцевих бюджетів за 2017 рік

Поділитися новиною:

Чи більша громада, тим більше доходів, - рейтинг темпів зростання власних доходів місцевих бюджетів за 2017 рік

Експерти Групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні провели моніторинг щодо темпів зростання власних доходів бюджетів, зокрема ОТГ, та надали експертні висновки. Протягом 2017 року надходження до загального фонду місцевих бюджетів України (без урахування міжбюджетних трансфертів) склали 192,7 млрд грн, що більше від 2016 року на 46 млрд грн або на 31,4%. Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Мінрегіоні розповіла, що враховуючи проведення процесів об’єднання територіальних громад протягом 2015-2016 років, їх дохідна база значно розширилася. Показник приросту доходів по бюджетах 366-ти ОТГ склав +87% (майже в 1,9 рази), у порівнянні з 2016 роком. Загальна сума надходжень до бюджетів 366-ти ОТГ склала 9,3 млрд грн. З цієї суми до бюджетів 159-ти ОТГ, утворених у 2015 році, надійшло 4,4 млрд грн, а до бюджетів 207-ми ОТГ, утворених у 2016 році, надійшло 4,9 млрд грн.

Вона деталізувала аналіз темпів зростання власних доходів до місцевих бюджетів:

в цілому по Україні власні доходи місцевих бюджетів зросли на +31,4%;

по бюджетах міст обласного значення – на +31%;

по бюджетах 159-ти ОТГ (в яких пройшли перші місцеві вибори у 2015 році і вони отримували надходження ПДФО у 2016 та 2017 роках, тобто є порівняльна база) приріст склав +34,2%, що більше ніж середній показник по Україні та по містах обласного значення.

Щодо надходжень податку на доходи фізичних осіб, які займають найбільшу питому вагу в доходах місцевих бюджетів, то вони склали – 110,7 млрд грн або 57,4 % від загальної суми доходів місцевих бюджетів. У порівнянні з 2016 роком надходження ПДФО в цілому по Україні зросли на +40,1 %, по бюджетах міст обласного значення – +37,5%, по бюджетах 159-ти ОТГ приріст надходжень ПДФО склав 41,2%, що на 1,1% більше, ніж в цілому по Україні та на 3,7% більше показника приросту по бюджетах міст обласного значення.

Важливою складовою доходів місцевих бюджетів є місцеві податки і збори, які у структурі доходів загального фонду в 2017 році становили 27,3%. По усіх місцевих бюджетах України приріст місцевих податків і зборів відносно 2016 року склав 24,4%, бюджетах міст обласного значення – 25,9%. По бюджетах 159-ти ОТГ – 26,3% (по бюджетах 366 ОТГ надходження зросли на 28,5%), що на 4,1% перевищує показник приросту по місцевих бюджетах України та на 2,6% більше показника по бюджетах міст обласного значення.

Можна зробити висновок, що об’єднані територіальні громади, отримавши в результаті децентралізації додаткові джерела доходів і владні повноваження, більш ефективно використовують надані їм інструменти щодо наповнення бюджетів і проявляють більшу зацікавленість у розширенні бази оподаткування та зростання обсягів власних доходів.

Якщо ми подивимося на темпи зростання власних доходів за 2017 рік по 159-ти ОТТ, то найбільший приріст зафіксовано в Устилузькій (Волинська область), Новоміській та Міженецькій (Львівська область) громадах, відповідно +79,7%, +76,5% та 74,0%.

Важливо відмітити, що 107 ОТГ із 159 ОТГ (або 67% від усієї кількості) досягли приросту надходжень власних доходів у розмірах, що перевищують середній показник по країні.

Слід зазначити, що серед цих 107 ОТГ, які мають приріст надходжень більший від середнього показника по країні, найбільшу питому вагу - 67,3% займають бюджети з чисельністю населення понад 5 тисяч жителів.

А з 52-х ОТГ, які мають нижчий відсоток приросту від середнього показника по Україні – є 22-і ОТГ з чисельність населення до 5 тисяч жителів (і це становить 42%).

Отже, громади, які мають чисельність населення понад 5-7 тисяч мешканців, мають більший потенціал для нарощування їх дохідної бази та більше можливостей для належного утримання об’єктів інфраструктури, функціонування закладів та установ комунальної власності, а органи місцевого самоврядування можуть забезпечити надання якісних публічних та комунальних послуг.

Матеріали підготовлено Групою фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та проектом SKL International):

Яніною Казюк, координатором з фінансової децентралізації

Віктором Венцелем, експертом з фінансового моніторингу

Ігорем Герасименко, експертом з фінансового моніторингу

Джерело: http://decentralization.gov.ua/news/8268

Web-адреса: rdatf.gov.ua/news/id/3238 | Переглядів: 114Дата публікації: 08:43 14.02.2018
Версія для слабо- зорих