Типові помилки під час перших кроків ОТГ після виборів
Типові помилки під час перших кроків ОТГ після виборів

Поділитися новиною:

Типові помилки під час перших кроків ОТГ після виборів

З часу утворення перших об’єднаних територіальних громад (ОТГ) вже пройшло майже три роки. Відтоді сотні громад пройшли процедуру реорганізації, вирішили тисячі кадрових питань, прийняли величезну кількість рішень.

Разом з тим, особливо вразливим залишається період перших місяців діяльності новообраних рад, зокрема проведення перших сесій. Багато рішень, які необхідно прийняти, є новими для органів місцевого самоврядування, а шаблони сусідів або самі не ідеальні, або вже не відповідають законодавству, яке з того часу змінилося. Як наслідок, допускаються помилки.

Результати моніторингу показують, що з кожною новою хвилею утворених громад кількість помилок зменшується, а їх характер зазвичай не тягне якихось негативних наслідків для ради. Однак навіть таких помилок слід уникати, а тому нижче наводимо найбільш поширені з них.

 

1. Підписання перших рішень головою ТВК. Ця помилка допускається тому, що на момент голосування сільський, селищний, міський голова ще не набув повноважень, оскільки заслуховування його присяги зазвичай є другим питанням порядку денного. Проте відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено п'ятиденний строк для підписання рішення, а на цей момент повноваження голови точно вже розпочнуться. Крім того, законом передбачено підписання рішень виключно головою та, в окремих випадках, секретарем ради. Тому вчинення цих дій головою ТВК є порушенням закону.

 

2. Прийняття рішення ради, яким припиняють повноваження голови, депутатів чи ради попереднього скликання. Відповідно до ч.2 ст.8 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою. Тобто зазначати про це в рішенні не потрібно. Натомість ми рекомендуємо фіксувати момент початку повноважень шляхом прийняття рішень про визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови. Цей документ згодом знадобиться про проведення реєстраційних та інших дій, пов’язаних з реорганізацією.

 

3. Відсутність у рішенні ради, протоколі пленарного засідання та у трудовій книжці сільського, селищного, міського голови інформації про складення ним присяги посадової особи місцевого самоврядування. Така помилка може поставити під сумнів факт початку повноважень відповідного голови і, як наслідок, легітимність усіх прийнятих ним рішень. Допущення цієї помилки зумовлено тим, що ст. 11 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» передбачає складення присяги особами, які вперше були обрані на посади сільських, селищних, міських голів на сесії відповідної ради. Проте, відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Тобто, наразі моментом початку повноважень відповідного голови є факт складення ним присяги на пленарному засіданні.

 

4. Ліквідація юридичних осіб - органів місцевого самоврядування, створення ліквідаційної комісії. Відповідно до статті 8 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об’єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об’єднаної територіальної громади. Ліквідація на відміну від реорганізації, не допускає правонаступництва.

 

5. Повідомлення державного реєстратора про реорганізацію та встановлення строку подання вимог кредиторів. Відповідно до ч.6 ст.4 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди. Крім того, у Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» передбачено, що державна реєстрація при реорганізації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб після добровільного об’єднання територіальних громад здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про добровільне об’єднання територіальних громад" (ч. 2 ст. 17).

 

6. Покладення повноважень секретаря виконкому на секретаря селищної, міської ради. Відповідно до ч. 3 ст. 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар виключно сільської ради може за рішенням ради одночасно здійснювати повноваження секретаря виконавчого комітету відповідної ради.

 

7. Вирішення питання про покладення обов’язків старости не на першому засіданні. Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою. Отже, в день відкриття першої сесії ради ОТГ завершуються повноваження відповідних голів та секретарів відповідних рад. Саме тому покладати на цих осіб виконання обов’язків старости до обрання на перших виборах старости доцільно у день проведення першої сесії ради ОТГ, адже вже на наступний день ці особи не будуть вже перебувати у статусі відповідних голів чи секретарів ради.

 

8. Неправильна нумерація скликань. Відповідно до статті 3 Закону України «Про порядок обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад)» Представницький орган   місцевого   самоврядування    (рада), обраний  на  перших виборах,  проведених у випадку,  передбаченому законом,    вважається    представницьким    органом     місцевого самоврядування   (радою)   чергового   скликання,  яке  відповідає скликанню всіх представницьких  органів  місцевого  самоврядування (рад). Таким чином, до чергових місцевих виборів у 2020 році усі ради є радами VII (сьомого) скликання.

 

9. Вживання терміну «голова ради» замість сільського, селищного, міського голови. Назви цих посад були змінені у 1997 році Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»

 

10. Покладення «обов’язків старости» не на колишнього голову чи особу, яка виконувала його обов'язки, а на іншу особу. Перехідними положеннями Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» передбачено, що у селах, селищах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання. Інша особа не може виконувати обов’язків старости. Натомість на інших осіб можна покладати окремі функції, притаманні старостам, - реєстраційні, нотаріальні дії тощо, та саме таким чином формулювати текст рішення.

 

11. Не внесення до трудових книжок працівників запису про реорганізацію сільських, селищних рад, які увійшли до ОТГ. У день проведення першої сесії ради ОТГ розпочинається процес реорганізації рад, які увійшли до ОТГ шляхом прийняття відповідного рішення радою ОТГ. Саме це рішення є підставою для внесення запису до трудових книжок усіх працівників (крім виборних посад) рад, що увійшли до ОТГ: «Таку-то сільську/селищну раду реорганізовано шляхом приєднання до такої-то сільської/селищної/міської ради». Інколи трапляються випадки, коли на підставі реорганізації рад ініціюється реорганізація комунальних закладів (підприємств, організацій), чого робити не потрібно.

 

Детальні методичні рекомендації та зразки документів щодо перших кроків об’єднаних громад (для ОТГ, де перші вибори пройшли 29.04.2018), можна завантажити тут.

Крім того, рекомендуємо ознайомитись з такими документами:

Спецперевірка службовців новостворених об'єднаних громад: роз'яснення експертів;

Прийняття та звільнення зі служби в ОМС (методичні рекомендації та зразки документів);

Кадрові питання в об’єднаних громадах: експерти надали роз’яснення.

Пояснення по їх застосуванню, а також відповіді інші питання можна отримати в Центрах розвитку місцевого самоврядування Програми U-LEAD з Європою, що функціонують у кожній області.

 

Публікацію підготували:

Максим Бризіцький, експерт Аналітично-правової групи Центрального офісу реформ при Мінрегіоні;

Леся Федченко, експерт Аналітично-правової групи Центрального офісу реформ при Мінрегіоні.

Автори дякують за матеріали, надані Наталією Даньковською та Тетяною Гуліян, юрисконсультами Черкаського та Запорізького Центрів розвитку місцевого самоврядування.

Джерело: http://decentralization.gov.ua/news/8851

Web-адреса: rdatf.gov.ua/news/id/3915 | Переглядів: 20Дата публікації: 08:40 23.05.2018
Версія для слабо- зорих