В.Лозовий: Підвищення рівня заробітної плати та детінізація її виплати – запорука сталого економічного розвитку краю та добробуту громадян
В.Лозовий: Підвищення рівня заробітної плати та детінізація її виплати – запорука сталого економічного розвитку краю та добробуту громадян

Поділитися новиною:

В.Лозовий: Підвищення рівня заробітної плати та детінізація її виплати – запорука сталого економічного розвитку краю та добробуту громадян

Саме на цьому наголосив голова облдержадміністрації Вадим Лозовий під час селекторної наради з головами райдержадміністрацій, міськими (міст обласного значення) головами, головами об’єднаних територіальних громад. Він зазначив, що питання легалізації зайнятості, підвищення рівня оплати праці та погашення заборгованості із заробітної плати, забезпечення виконання планових показників зі сплати єдиного соціального внеску, мають бути пріоритетними в діяльності всіх органів влади Хмельниччини, і завдяки ефективній спільній роботі усіх гілок влади можна досягти зростання дохідної частини місцевих бюджетів та забезпечити необхідні для розвитку територій умови.

Саме розгляду цих питань посадовці приділили основну частину наради. Начальник головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області Ольга Заярнюк поінформувала учасників заходу про стан  виплати пенсій в області. Посадовець зазначила, що в поточному році виплату пенсій забезпечено вчасно і в повному обсязі. За 11 місяців на виплату пенсій спрямовано 9,8 млрд. грн., в той час як від сплати внесків надійшло лише 3,8 млрд.грн. Область забезпечує себе ресурсами лише на 39%. Процес фінансування пенсійних виплат триває щоденно згідно затвердженого графіку.

Потреба в коштах на виплату пенсій в грудні із врахуванням перерахунку пенсій зв`язку зі зміною прожиткового мінімуму складає 911,6 млн. грн., а в наступному році враховуючи осучаснення пенсій, місячна потреба складатиме 1 млрд. грн. Крім цього, враховуючи той факт, що січень починається з вихідних і святкових днів, Пенсійний фонд в області має профінансувати в грудні пенсію тим пенсіонерам, які по графіку мали б отримати її в першій декаді січня. Зважаючи на це, в грудні загалом на виплату пенсій має бути спрямовано близько 1,2 млрд. грн. Тому питання фінансування пенсійних виплат стоїть надзвичайно гостро, яке може поліпшитись лише за наявності відповідних фінансових ресурсів.

Як наголосила керівник Фонду, сьогодні тема браку коштів для виплати пенсій має стосуватися кожного, а не лише Пенсійного фонду. Тому питання покриття дефіциту коштів залежить від керівників усіх рівнів, керівників підприємств, керівників місцевих адміністрацій, об’єднаних територіальних громад.

Заступник начальника ГУ ДФС в області Валерій Коновальчук, інформуючи щодо організації роботи з адміністрування єдиного внеску та легалізації зайнятості населення, зазначив, що протягом 11 місяців ц.р. органами ДФС області забезпечено надходжень єдиного внеску в сумі 4,3 млрд. грн., що складає 101,0%. від доведених індикативних показників, в абсолютній сумі більше на 45,0 млн. грн. Темп росту надходжень склав 127,8%.

Аналіз структури платежів по єдиному внеску показав, що від  фонду оплати праці надійшло 3,6  млрд.грн., грошового забезпечення 397,8 млн.грн.,   фізичних осіб-підприємців 345,3 млн.грн., в тому  числі від контрольно-перевірочних заходів 3,4 млн.грн., за рахунок боргу  37,6 млн.грн., за рахунок застосування фінансових санкцій та пені 2,6 млн.грн.

Посадовець відмітив, що ГУ ДФС в області план на грудень по зборах складає 1 млрд.177,8 млн.грн. Річний доведений індикатив був розподілений таким чином, що в грудні по Україні необхідно забезпечити темпи росту надходжень понад 200%.

Основними резервами у збільшенні надходжень до Пенсійного фонду є, в першу чергу, легалізація найманої праці і підняття рівня заробітної плати.

Рівень середньої зарплати (без врахування великих платників податків, що знаходяться на обліку в офісах ДФС за межами області) по області, в порівнянні до початку року, зріс на 1185,8 грн. до 6973,8 грн. або на 19%.

Рівень платників (без врахування великих платників податків, що знаходяться на обліку в офісах ДФС за межами області), що не дотримуються вимог законодавства та проводять нарахування зарплати менше мінімальної по області складає 21,8%, що на 1,9%. більше до початку року.

Зросла середньооблікова чисельність працюючих у яких зарплати менше мінімальної у Білогірському районі на 183 (5,1%), Кам’янці-Подільському 725 (5,2%), м.Хмельницькому 4772 (3,6%) відповідно до початку року.

Нарахування зарплати на рівні мінімальної провели 16,7% роботодавців області, що в порівнянні до початку року менше на 7,7%.

Протягом січня – жовтня 2018 року чисельність застрахованих осіб по області збільшилась на 12933 працівників.

Також Валерій Коновальчук зазначив, що основним резервом  наповнення бюджету є робота по легалізації найманої праці, залучення до державної реєстрації громадян, які здійснюють діяльність без державної реєстрації.

В рамках своїх функціональних повноважень протягом 2018 року за результатами контрольно-перевірочної роботи в 160 суб’єктів підприємницької діяльності виявлено виплату заробітної плати та інших доходів з порушенням вимог податкового законодавства. За результатами перевірок донараховано 24,9 млн. грн. (ПДФО – 20.6 млн. грн., військового збору – 2.2 млн.грн. та ЄВ – 2,1 млн. грн.), з яких до бюджету надійшло 15,0 млн.гривень в т.ч. ЄСВ 3,4 млн.грн.

Основними порушеннями виявленими під час перевірок є: заниження бази нарахування єдиного внеску та утримані, але неперераховані суми ПДФО та/або військового збору до бюджету (кредиторська заборгованість).

З початку року виявлено 2806 громадян, які не були оформлені згідно вимог законодавства працедавцями і додатково мобілізовано до бюджету 9,97 млн. грн. податку на доходи фізичних осіб, 831,0 тис.грн. військового збору та 1,2 млн.грн. єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Протягом січня-листопада 2018 року подано 62 тис. роботодавцями по 108,8 тис.найманих працівниках повідомлень про найманих працівників. 38 тис.найманих працівників прийнято протягом вересня-листопада 2018 року, а це 34,9 відс. від усіх прийнятих протягом 11 місяців.

За результатами вжитих заходів залучено 5768 фізичні особи до державної реєстрації, як суб’єктів підприємницької діяльності, якими додатково сплачено до бюджету 5,6 млн. грн. податків та зборів. Відповідно до 01.01.2018 року кількість платників ФО станом на 01.12.2018 року збільшилась на 8017.

З початку 2018 року проведено 338 фактичних перевірок за результатами яких складено 166 протоколи про здійснення підприємницької діяльності без державної реєстрації.

По восьми протоколах, які направлено до суду винесено рішення про накладення штрафу на загальну суму 136 тис.грн. За результатами фактичних перевірок виявлено 102 неоформлених найманих працівників.

Посадовець відмітив, що  у 2018 році зареєстровано 9685 фізичних осіб – підприємців, у тому числі у жовтні – листопаді 2643, що становить 27,3% від загальної кількості новостворених фізичних осіб-підприємців.

На території області у кожному районі та місті створені та постійно діють комісії та робочі групи з питань легалізації та зайнятості населення при виконавчих комітетах міських рад і райдержадміністраціях.

Постійно інформують стосовно  неоформлених найманих працівників та осіб, які здійснюють діяльність без державної реєстрації,  представники місцевих органів  влади  м. Хмельницького та м. Полонного, Славутської та Красилівської міських рад.

Інформація щодо порушення податкового законодавства на території інших районів від органів місцевого самоврядування майже не надходить.  Проте не завжди інформація зазначена у листах органів місцевого самоврядування є достатньою для проведення контрольно-перевірочних заходів.

Особливу увагу заступник начальника ГУ ДФС в області звернув на той факт, що на території області працює ряд підприємств, які ведуть діяльність, декларують чималі доходи, при цьому мають 1-2 працівників ( і то це директор та бухгалтер). Ця категорія платників також має бути в зоні пильної уваги, і в першу чергу керівництва громад, на території яких вони здійснюють діяльність.

Ще одним із резервів наповнення бюджету є залучення до сплати ФО-підприємців, які відповідно до законодавства, мають обов’язок щодо сплати єдиного внеску за 2017 та 1-2 квартал 2018 року.

Розрахунково несплачена сума коштів за 2018 рік сягає 26,3 млн.грн., за 2017 – близько 50,0 млн.грн.

Станом на 01.12.2018 року заборгованість зі сплати єдиного внеску складає 151,3 млн.грн., в т.ч. по юридичних особах – 35,3 млн.грн. (23,3 % до загальної суми), фізичних – 116,0 млн.грн. (76,7 %).

В порівнянні до 01.01.2018 заборгованість зросла на 91,8 млн.грн. або в 2,5 рази (в т.ч. по фізичних особах – на 83,4 млн.грн.).

В результаті вжиття всіх заходів протягом листопада місяця вдалось забезпечити скорочення обсягів заборгованості, в порівнянні до 01.11.2018 року, на 2,1 млн.грн.

На сьогодні на обліку перебуває 35 банкрутів, які мають заборгованість по ЄСВ на загальну суму 9,1 млн.грн. (1 перебуває в санації, 3 – розпорядження майном, по решті тривають ліквідаційні процедури, майже по всіх у нас менше 50 % голосів). Найбільші банкрути ПАТ «Полонський гірничий комбінат» (4,0 млн.грн.) та ПРАТ «Шепетівський гранкар’єр «Пронекс» (1,2 млн.грн.).

З метою погашення заборгованості з єдиного внеску органами фіскальної служби вживаються відповідні заходи впливу до боржників. Протягом січня–листопада 2018 року направлено платникам податків 20984 вимог про сплату заборгованості по ЄСВ на суму 219,3 млн.гривень.

За результатами всіх вжитих заходів органів фіскальної служби за 11 місяців поточного року в рахунок погашення боргу з ЄСВ надійшло 37,7 млн.грн. (в т.ч. по фізичних особах – 24,5 млн.гривень), в тому числі від органів ДВС – 4,2 млн.гривень.

Підсумовуючи, Валерій Коновальчук рекомендував головам райдержадміністрацій та головам ОТГ налагодити  тісну взаємодію на місцях органів ДФС та ДВС при відкритті та подальшому супроводженні виконавчих проваджень по переданих узгоджених вимогах боржників з метою забезпечення надходжень та погашення заборгованості по єдиному внеску.

Питання виплати боргів із заробітної плати, її рівня та легалізації трудових відносин у своїй доповіді підняла також директор Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації Світлана Лукомська.  Посадовець зауважила, що ситуація знаходилися на постійному контролі облдержадміністрації. За попередніми даними середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника у жовтні місяці по області становила 7761 грн., у порівняні до січня 2018 року (6275 грн.) підвищилась на 1486 грн. або на 23,7%. За рівнем заробітної плати область піднялася на 16 місце по Україні порівняно з 20 місцем у  вересні. Показник рівня заробітної плати по області так і залишається нижчим на 1457 грн. від показника по Україні.

За темпами росту рівня заробітної плати область має непогані показники, адже по Україні темпи росту до вересня місяця склали – 101,9% або 176 грн., а по області – 104,4 або 330 грн., що свідчить про певний результат роботи. В результаті проведеної у січні-жовтні 2018 року в області роботи з питань легалізації трудових виведено з «тіні» 21234 особи.

Тому пріоритетними напрямками роботи як в частині легалізації так і в оплаті праці залишаються такі галузі, як тимчасове розміщування й організація харчування; будівництво; приватна медицини, .

Світлана Іванівна наголосила, що одним із методів, який дозволить забезпечити ріст рівня заробітної плати та  детінізацію зайнятості, є інформаційно-роз’яснювальна робота.

Щодо стану заборгованості з виплати заробітної плати, директор Департаменту соцзахисту відзначила, що в області відбулося зростання боргу. Так, станом на 1 січня 2018 року заборгованість  складала 5 млн.763 тис. грн., а на 1 грудня – 10 млн. 826 тис. грн.

Тому Світлана Лукомська закликала представників районів та ОТГ при формуванні бюджету на 2019 рік передбачити недопущення боргів із заробітної плати в галузі медицини, освіти, ЖКГ, забезпечити контроль за виконанням графіків погашення заборгованості та сприяти в межах наданих повноважень погашенню заборгованості із заробітної плати на підприємствах усіх форм власності, продовжити практику проведення представниками робочих груп роз’яснювальної роботи з роботодавцями на підприємствах (установах, організаціях, у фізичних осіб-підприємців) щодо неприпустимості та можливих правових наслідків використання робочої сили з порушенням трудового законодавства з врученням відповідних пам’яток.

Голів ОТГ посадовець закликала завершити формування підрозділів або передбачити покладання відповідних функцій на посадових осіб наявних структурних підрозділів, які будуть здійснювати перевірки дотримання законодавства про працю .

Роботу інспекторів праці в  області проаналізувала начальник відділу законодавства управління Держпраці в області Леся Юнчик. Зокрема, вона зазначила, що інспекторами праці Управління Держпраці у Хмельницькій області за 11 місяців 2018 року проведено 1011 контрольних заходів  у 934 суб’єктах господарювання  з питань додержання законодавства про оплату праці та оформлення трудових відносин, з них 55 інспекційних відвідувань – на підприємствах – боржниках із виплати заробітної плати. Загальна сума охопленої за період з початку року контрольними заходами Управління заборгованої заробітної плати –  18 млн. 450 тис. грн.

За січень – листопад 2018 року з метою усунення встановлених порушень інспекторами праці Управління внесено 917 приписів, складено і передано до суду 91 протокол про адміністративні правопорушення, внесено 175 подань роботодавцям про притягнення винних посадових осіб до дисциплінарної відповідальності. Загальне охоплення реагуванням щодо притягнення перевірених роботодавців до відповідальності за встановлені порушення складає 1183 заходів, що становить 134 відсотків від усіх роботодавців, де встановлені порушення (880).

Впродовж січня – листопада 2018 року за порушення законодавства про працю Управлінням відповідно до ст. 265 Кодексу законів про працю України накладено фінансових санкцій на загальну суму 20 мільйонів 596 тисяч гривень відносно 549 суб’єктів господарювання-порушників трудового законодавства.

В ході 253 інспекційних відвідувань встановлено відносно 912 найманих працівників порушення щодо неналежного оформлення трудових відносин. Всього за січень – листопад 2018 року за порушення законодавства про працю щодо оформлення у встановленому порядку трудових відносин Управлінням відповідно ст. 265 Кодексу законів про працю України накладено понад 15 мільйонів 700 тисяч грн.

Також посадовець окремо зупинилася на роботі інспекторів праці при органах місцевого самоврядування. На даний час по Хмельницькій області кількість інспекторів праці в органах місцевого самоврядування (41) вже перевищує чисельність інспекторів праці Управління (25) на 64%, а загалом по області працюють 66 інспекторів праці.

Виходячи з кількості населення нашої області та чисельності зареєстрованих суб’єктів господарювання можна стверджувати, що наразі Хмельницька область є одним з лідерів в Україні по темпах наповненості органів місцевого самоврядування інспектрами праці в рамках реалізації делегованих повноважень щодо здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю.

В той же час, станом на 1 листопада 2018 року інспектори праці органів місцевого самоврядування Хмельниччини обмежились в роботі лише проведенням несистематичної інформаційно-роз’яснювальної роботи з працівниками і роботодавцями, або здійсненням простих відвідувань по моніторингу стану дотримання законодавства про працю, та й то не у всіх громадах, де є інспектори праці.

За період з початку року органами місцевого самоврядування Хмельниччини проведено 1071 відвідування з питань  праці. Попри це основна увага інспекторів праці має бути зосереджена на роботі по виявленню неоформлених працівників, проведенні з цих питань контрольних заходів, а також притягненню роботодавців-порушників до відповідальності, в першу чергу фінансової.

Але, як свідчать звітні дані інспекторів праці місцевого  самоврядування, за 10 місяців усіма разом ОМС проведено тільки 12 інспекційних відвідувань з питань легалізації трудових відносин, з них на 2 встановлені порушення щодо недотримання строків подання повідомлень до органів ДФС, і лише в ході спільного інспекційного відвідування Управління Держпраці та інспектора праці Старокостянтинівської міської ради виявленого факт використання 1 неоформленого працівника, за що наприкінці жовтня в порядку ст. 265 Кодексу законів про працю накладено штраф в сумі 111 тисяч 690 гривень.

Леся Степанівна наголосила, що кошти від сплати штрафів (фінансових санкцій) за порушення законодавства про працю, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад повинні перераховуватися до місцевого бюджету.

Тільки спільна активна щоденна та скоординована робота інспекторів праці громад Хмельниччини та Управління Держпраці буде сприяти виявленню значно більшої кількості фактів незадекларованої праці, виплати заробітної плати без здійснення бухгалтерського обліку і як наслідок сприятиме збільшенню надходжень не тільки до державного бюджету, а в першу чергу до бюджетів територіальних громад області за рахунок зростання сум сплачених податків та загальнообов’язкових відрахувань із заробітної плати.

Окрім питань, що стосувалися наповнення доходної частини бюджетів в області та забезпечення виплат, у ході наради також заслухали інформацію заступника директора Департаменту економічного розвитку, промисловості та інфраструктури облдержадміністрації Андрія Грабовського щодо особливостей реформування ринку електричної енергії в області та роботи бюджетних установ у зв’язку із необхідністю укладання договорів на постачання та розподіл електроенергії.

Директор Департаменту фінансів ОДА Сергій Пенюшкевич проаналізував ситуацію із формуванням місцевих бюджетів на 2019 рік, наголосивши, що основне завдання місцевої влади – сформувати бездефіцитні бюджети та в першу чергу забезпечити фінансування захищених статей бюджетів.

Начальник управління регіонального розвитку та будівництва облдержадміністрації Віра Бригадир представила до уваги учасників наради інформацію про стан освоєння районами та об’єднаними територіальними громадами коштів субвенцій (з фонду ДФРР, інфраструктурної, на соціально-економічний розвиток). Посадовець наголосила, що необхідно максимально активізувати роботи, адже на даний час відсоток освоєння недостатній, а тому існує ризик повернення коштів до держбюджету у зв’язку із закінченням бюджетного року.

Джерело: http://www.adm-km.gov.ua/?p=49225

Web-адреса: rdatf.gov.ua/news/id/4863 | Переглядів: 24Дата публікації: 13:27 12.12.2018
Версія для слабо- зорих